In het najaar van 2008 publiceerden Dirk Gombeir, Luk Bosman en Chico Detrez het boek "Identiteit ontwikkelen: Leer-kracht waarderen in eigentijds onderwijs". Het is een 'basisboek' waarin wij een vernieuwende didactiek voor het secundair onderwijs beschrijven. Met dit boek richten we ons tot leraren en lerarenopleiders, tot nascholers en pedagogisch begeleiders, ... én tot iedereen die begaan is met een krachtig, vitaal onderwijs dat jongeren weet te inspireren.

Sindsdien verschenen ook "Smart Kids in Wonderland. Een eigentijdse kijk op leren" (2009), "Fast Learning Slow Teaching. Hoe leraar en leerlingen samen kunnen schrijven aan het onderwijsverhaal" (mei 2011) en tal van losse bijdragen in diverse tijdschriften. Op deze webpagina leest u meer over al onze initiatieven...

Naar het overzicht van onze publicaties...

Op zoek naar meer informatie over onze boeken en losse bijdragen in diverse onderwijstijdschriften? Neem dan een kijkje op de webpagina:

Aanverwante nascholingen...

Vanaf september 2010 begeleiden Luk Bosman en Chico Detrez vanuit het Centrum Nascholing Onderwijs (CNO) nascholingen over onderwerpen als: 'Jongeren aanspreken op hun leer-kracht', 'Open Exploreren', 'Werk maken van een eigentijdse evaluatiepraktijk', 'Impact van jongeren verhogen', ...

Voor meer informatie, zie o.a.:

Korte berichten...

Hieronder leest u meer over nieuwe of komende initiatieven van de vzw Leer-Kracht...


dinsdag 29 september 2009

Smart Kids in Wonderland... nu ook als 'cahier'

Hoe omspringen met 'mediasmarte' jongeren in secundair en hoger onderwijs? Over dat onderwerp lees je nu meer in het cahier: "Smart Kids in Wonderland: Een eigentijdse kijk op leren" (uitg. Plantyn, 2009) dat wij schreven in het spoor van "Identiteit ontwikkelen: Leer-kracht waarderen in eigentijds onderwijs" (uitg. Plantyn, 2008). Dit cahier wordt vers van de pers toegestuurd aan alle abonnees van de losbladige uitgave "Begeleid Zelfstandig Leren", maar het kan ook als losse uitgave aangekocht worden (kostprijs 12 euro/vierkleurendruk).

Het cahier bestaat uit twee delen. In het 1e deel - de neerslag van een keynote - zoomt Dirk Gombeir in op de eigentijdse leerhoudingen die mediasmarte jongeren erop na houden, en gaat na voor welke uitdagingen dit de aanbieders van onderwijs stelt. Deel 2 staat in het teken van "Open, explorerend leren" en biedt naast voorbeelden een vijfstappen benadering om met jongeren aan de slag te gaan.

---

Geen opmerkingen: