In nr. 1 van de 40e jaargang van het tijdschrift "Impuls voor Onderwijs- begeleiding" verscheen zopas het 1e deel van onze bijdrage: "Press Play: Onderwijs als gamespark voor de ontwikkeling van meervoudige identiteiten".
Een kleine teaser uit de inleiding:
"Vanuit diverse invalshoeken verduidelijken we in deze tekst dat het dringend tijd wordt dat scholen voor secundair onderwijs zich bevrijden van het Procrustes-syndroom zodat ze ruimte en tijd kunnen vrijmaken om jongeren volop kansen te geven zich te ontwikkelen tot meervoudige identiteiten."
Verder lezen in de nieuwe "Impuls"...
---
Sindsdien verschenen ook "Smart Kids in Wonderland. Een eigentijdse kijk op leren" (2009), "Fast Learning Slow Teaching. Hoe leraar en leerlingen samen kunnen schrijven aan het onderwijsverhaal" (mei 2011) en tal van losse bijdragen in diverse tijdschriften. Op deze webpagina leest u meer over al onze initiatieven...
Naar het overzicht van onze publicaties...
Op zoek naar meer informatie over onze boeken en losse bijdragen in diverse onderwijstijdschriften? Neem dan een kijkje op de webpagina:
Aanverwante nascholingen...
Vanaf september 2010 begeleiden Luk Bosman en Chico Detrez vanuit het Centrum Nascholing Onderwijs (CNO) nascholingen over onderwerpen als: 'Jongeren aanspreken op hun leer-kracht', 'Open Exploreren', 'Werk maken van een eigentijdse evaluatiepraktijk', 'Impact van jongeren verhogen', ...
Voor meer informatie, zie o.a.:
Korte berichten...
Hieronder leest u meer over nieuwe of komende initiatieven van de vzw Leer-Kracht...
dinsdag 6 oktober 2009
dinsdag 29 september 2009
Smart Kids in Wonderland... nu ook als 'cahier'
Hoe omspringen met 'mediasmarte' jongeren in secundair en hoger onderwijs? Over dat onderwerp lees je nu meer in het cahier: "Smart Kids in Wonderland: Een eigentijdse kijk op leren" (uitg. Plantyn, 2009) dat wij schreven in het spoor van "Identiteit ontwikkelen: Leer-kracht waarderen in eigentijds onderwijs" (uitg. Plantyn, 2008). Dit cahier wordt vers van de pers toegestuurd aan alle abonnees van de losbladige uitgave "Begeleid Zelfstandig Leren", maar het kan ook als losse uitgave aangekocht worden (kostprijs 12 euro/vierkleurendruk).
Het cahier bestaat uit twee delen. In het 1e deel - de neerslag van een keynote - zoomt Dirk Gombeir in op de eigentijdse leerhoudingen die mediasmarte jongeren erop na houden, en gaat na voor welke uitdagingen dit de aanbieders van onderwijs stelt. Deel 2 staat in het teken van "Open, explorerend leren" en biedt naast voorbeelden een vijfstappen benadering om met jongeren aan de slag te gaan.
---
Het cahier bestaat uit twee delen. In het 1e deel - de neerslag van een keynote - zoomt Dirk Gombeir in op de eigentijdse leerhoudingen die mediasmarte jongeren erop na houden, en gaat na voor welke uitdagingen dit de aanbieders van onderwijs stelt. Deel 2 staat in het teken van "Open, explorerend leren" en biedt naast voorbeelden een vijfstappen benadering om met jongeren aan de slag te gaan.
---
vrijdag 18 september 2009
Identiteit ontwikkelen op de radio
Op 14 september 2009 kon u op Radio 1 luisteren naar een interview met Chico Detrez waarin onder andere nagegaan wordt wat er allemaal veranderd is sinds de publicatie van het boek "Jongeren aanspreken op hun leer-kracht", 10 jaar terug, en wat ons motiveerde tot het bewust leggen van de klemtoon op "Identiteit ontwikkelen". En hoe wij impulsen willen geven om het onderwijs 'van binnenuit' te veranderen...
U kan het interview nogmaals beluisteren op:
Audioversie (mp3) - rechts klikken om te downloaden!
Of lees de uitgeschreven versie na op de website van 'Het Vrije Woord':
Tekstversie
---
U kan het interview nogmaals beluisteren op:
Audioversie (mp3) - rechts klikken om te downloaden!
Of lees de uitgeschreven versie na op de website van 'Het Vrije Woord':
Tekstversie
---
maandag 31 augustus 2009
Smart Kids in Wonderland...
Op dinsdag 24 november 2009 houdt Dirk Gombeir een lezing over: "Smart Kids in Wonderland: Een eigentijdse kijk op leren" in opdracht van het Eekhout Centrum op de K.U.Leuven Campus Kortrijk.
Lees hier alvast de folder:
eekhout centrum
---
Lees hier alvast de folder:
eekhout centrum
---
Onderwijs als uitdaging...
In het herfstnummer van het tijdschrift "Perspectief", uitgegeven door 'SOCIUMI: bewegen tot actief burgerschap', verschijnt een verkorte versie van onze bijdrage: "Onderwijs als uitdaging: Sleutelen aan actief, veelzijdig en diepgaand leren".
Het betreft een themanummer over 'actief burgerschap en onderwijs'.
Lees hier meteen de integrale versie van onze bijdrage:
Tekst
En bestel het themanummer bij: http://www.sociumi.be/
---
Het betreft een themanummer over 'actief burgerschap en onderwijs'.
Lees hier meteen de integrale versie van onze bijdrage:
Tekst
En bestel het themanummer bij: http://www.sociumi.be/
---
donderdag 21 mei 2009
Hoe 'ondraaglijk licht zijn mediasmarte jongeren?
Onder deze titel verscheen in het losbladige handboek "ICT en onderwijsvernieuwing" van uitgeverijn Plantyn een bespiegelende bijdrage waarin op zoek gegaan wordt naar de krijtlijnen voor een meer eigentijds onderwijs.
De redactionele aankondiging van deze bijdrage luidt ald volgt:
"Welke naam past bij de nieuwe generatie jongeren? Zappers, podcasters, bloggers, mediasmarties, Generatie Einstein...? Hoe we deze jongeren, geboren en getogen in een multimediale leefwereld ook noemen, het onderwijs dient rekening te houden met een gewijzigde beginsituatie.
Gaan mediasmarte jongeren 'anders' om met kennis en leren? Zijn ze inderdaad alert, vinnig en gevat zoals wordt beweerd? Of leren ze net veel oppervlakkiger dan vroeger, zonder interesse in feitenkennis en met zo weinig mogelijk inspanningen voor alles wat tussen de schoolmuren gebeurt?
Deze bijdrage zet krijtlijnen uit voor een meer eigentijds onderwijs op maat van zijn 'nieuwe' doelpubliek. Het resultaat is een 'meanderende' bijdrage die doet nadenken over een 'didactiek voor de 21e eeuw".
Recent verscheen bij uitgeverij Plantyn over deze nieuwe generatie jongeren ook het cahier: "Is het nu Generatie X, Y of Einstein: FaQ voor leraren, opvoeders en ouders" van de hand van Pedro De Bruyckere en Bert Smits. Het cahier verscheen als aflevering in het losbladige "Handboek Leerlingenbegeleiding" maar kan ook los aangekocht worden.
---
Over beide publicaties verneemt u meer op de website www.plantyn.com
De auteurs van het cahier verzorgen ook een blog: http://xyofeinstein.wordpress.com/
---
De redactionele aankondiging van deze bijdrage luidt ald volgt:
"Welke naam past bij de nieuwe generatie jongeren? Zappers, podcasters, bloggers, mediasmarties, Generatie Einstein...? Hoe we deze jongeren, geboren en getogen in een multimediale leefwereld ook noemen, het onderwijs dient rekening te houden met een gewijzigde beginsituatie.
Gaan mediasmarte jongeren 'anders' om met kennis en leren? Zijn ze inderdaad alert, vinnig en gevat zoals wordt beweerd? Of leren ze net veel oppervlakkiger dan vroeger, zonder interesse in feitenkennis en met zo weinig mogelijk inspanningen voor alles wat tussen de schoolmuren gebeurt?
Deze bijdrage zet krijtlijnen uit voor een meer eigentijds onderwijs op maat van zijn 'nieuwe' doelpubliek. Het resultaat is een 'meanderende' bijdrage die doet nadenken over een 'didactiek voor de 21e eeuw".
Recent verscheen bij uitgeverij Plantyn over deze nieuwe generatie jongeren ook het cahier: "Is het nu Generatie X, Y of Einstein: FaQ voor leraren, opvoeders en ouders" van de hand van Pedro De Bruyckere en Bert Smits. Het cahier verscheen als aflevering in het losbladige "Handboek Leerlingenbegeleiding" maar kan ook los aangekocht worden.
---
Over beide publicaties verneemt u meer op de website www.plantyn.com
De auteurs van het cahier verzorgen ook een blog: http://xyofeinstein.wordpress.com/
---
Abonneren op:
Posts (Atom)